بررسی علل شکست لاینر موتور دیزل لکوموتیو

  • ۷
در مقاله ی حاضر عوامل موثر بر روی شکست لاینر موتور توربوشارژ (16215T) لکوموتیو بررسی شده است. با تهیه سه نمونه لاینر از تولیدکننده ‌های مختلف و ارسال به آزمایشگاه، خواص مکانیکی اعم از سختی و استحکام کششی و همچنین درصد عناصر سازنده و تفاوت مقادیر آن ها در نمونه های مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه تاثیر درصد وزنی عناصر مختلف بر روی خواص مکانیکی چدن خاکستری تحقیق شد. با تهیه تصاویر میکروسکوپی در بزرگنمایی 100x، ساختار زمینه رویت گردید. همچنین شکل و آرایش گرافیت های ورقه ای در نمونه های مختلف با یکدیگر مقایسه و تاثیر آن بر روی شکست و رشد ترک در لاینر بررسی گردید. سه نمونه لاینر، تعیین دسته بندی و نوع ماده سازنده، شده اند. با رویت فسفید یوتکتیک در ریز ساختار دو نمونه A (لاینر کاملاً شکسته شده) و B (لاینر ترک خورده) و همچنین درصد بالای فسفر، عیوب ساختاری و وجود نابجایی ها در دانه بندی سبب شکست این نمونه ها شده است. همچنین توزیع غیر یکنواخت گرافیت ورقه ای در این دو نمونه، طول و ضخامت کم آن ها سبب افزایش استحکام، کاهش جذب و تعدیل انرژی شده است. 
.
.
این پژوهش حاصل تحقیقات مهندس امانی و مهندس جوادی در واحد مهندسی می باشد و لینک دانلود جهت استفاده و بهره برداری همکاران قرار داده شده است.

دریافت فایل:دریافت

ایمنی در صعت ریلی ( درس آموزی از حوادث )

  • ۹

 

 

حوادث ناشی از کار یکی از چالش‌های جدی در صنایع مختلف به ویژه در زمینه تعمیر و نگهداری تجهیزات پیچیده مانند لکوموتیوها است. این نوع حوادث می‌تواند منجر به جراحات جدی یا حتی فوت افراد شود. درس‌آموختن از این حوادث نه تنها به افزایش ایمنی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از بروز حوادث مشابه در آینده جلوگیری کند. در این پست، به بررسی حادثه‌ای که در تاریخ 17 مرداد 1403 در شرکت تعمیرات و توسعه و بهره‌برداری ریلی مپنا اتفاق افتاد، می‌پردازیم و نکات مهم آن را استخراج خواهیم کرد.

 

شرح حادثه

این حادثه‌ مربوط به یک تعمیرکار لکوموتیو در حال انجام بخشی از موارد سرویس های ماهیانه (فعالیت گریس‌کاری) بر روی پروانه رادیاتور لکوموتیوهای Hitachi است. در حین این فعالیت، تعمیرکار دست راست خود را بین پروانه لکوموتیو برده و فن رادیاتور به علت اتومات بودن در مدار قرار گرفته ومنجر به برخورد پره های فن با کف دستر است ایشان شده است. در اثر این برخورد متاسفانه بخشی از کف دست و 4 انگشت دست راست تعمیر کار قطع می گردد.

 

 

 

   

 

پروانه رادیاتور لکوموتیو  Hitachi

 

 

 

 

 

دلایل عمده وقوع حادثه

1.  عدم رعایت شرایط ایمنی

این فعالیت بصورت روتین در حالت لکوموتیو خاموش و یا با قطع فیوز فن رادیاتور انجام میگردد. در این حادثه تعمیرکار در شرایط روشن بودن لکوموتیو اقدام به گریس کاری فن می نمایند (این مورد خلاف الزامات ایمنی است.) که در حین انجام فعالیت به دلیل دمای بالای تجهیز، فن رادیاتور با تمام توان در مدار قرار گرفته و به علت وجود دست در بین پره ها، منجر به بریدن بخشی از کف دست به همراه انگشتان دست ایشان می گردد.

 SAFETY DEVICE .2

 فیوز قطع مدارفن یکی از تمهیدات ایمنی در نظرگرفته شده توسط سازنده جهت قطع مدار فن و انجام گریس کاری می باشد و می توان با قطع نمودن فیوز مربوطه نسبت به ایمن سازی فرآیند گریس کاری رادیاتور اقدام کرد.

3.فشار کاری

شرایط کار در کارخانه جاری لکوموتیوها به نحوی است که لزوم گرم نمودن لکوموتیو جز الویت های اصلی شرکت ها می باشد منتهی این موضوع نباید عامل اصلی یا ثانویه برای حذف الزامات و مقررات ایمنی گردد.

 

 

 

 

  

باقیمانده قسمت هایی از دست تعمیرکار مربوطه در مابین قطعات

 

 نکات کلیدی

1. اهمیت قطع فیوز فن

   - قبل از انجام هرگونه فعالیت مرتبط با فن رادیاتور، لازم است که فیوز مربوطه قطع شود تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

2. دما و خطرات مرتبط با آن

   - دمای بالای تجهیز در حین کار می‌تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد و نیاز به احتیاط بیشتری دارد.

 

اهمیت درس آموخه این حادثه

با یادگیری از این حادثه، سازمان می‌تواند اقداماتی را برای بهبود ایمنی و کاهش خطرات ناشی از کار انجام دهد.

 این اقدامات شامل:

 

   1. تقویت آموزش‌های ایمنی و فنی برای پرسنل

 هر سیستم یا شرکتی حتی بسیار پیشرو و بالنده، نیاز به برنامه های آموزشی مدون و برنامه ریزی شده دارد تا نسبت به آگاهی پرسنل از الزامات فنی و ایمنی کار اطمینان حاصل نماید. برای پرسنل کم تجربه با برگزاری دوره های آموزشی مرتبط و برای پرسنل با سابقه با برگزاری دوره های بازآموزی می توان این مهم را در سازمان ها جاری و ساری نمود.

 

   2. ایجاد سیستم‌های نظارتی برای اطمینان از رعایت پروتکل های ایمنی

 پیاده سازی و لزوم اجرای به دستورالعمل های فنی و ایمنی ضامن سالمتی وداشتن محیطی ایمن می باشد و تخطی از این دستورالعمل ها قطعا تبعات ناگواری در پی خواهد داشت. لذا نظارت واحد های متولی بر اجرای این دستورالعمل ها تا حدود بسیار زیادی از بروز حوادث از این دست جلوگیری خواهد شد.

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

طبق آمارحوادث ناشی از کار بالاترین نرخ بروز حوادث به علت خطای انسانی است و حتی اگر نیرویی با تجربه وماهر باشید، باز هم حادثه در کمین استلذا در هیچ شرایطی تجربه و تخصص جایگزین حذف یا کاهش مقررات، روش ها ، دستورالعمل ها، تجهیزات و سایر راهکار های جاری برای ارتقاء ایمنی یک فرآیند کاری نیست.

با توجه به حادثه پیش‌آمده و درس‌های آموخته‌شده، لازم است که تمامی پرسنل و مدیریت شرکت به پیاده‌سازی و رعایت دقیق پروتکل‌های ایمنی اهمیت دهند. این اقدامات نه تنها به سلامت و ایمنی کارکنان کمک می‌کند، بلکه به بهبود عملکرد کلی سازمان نیز منجر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از حوادث مشابه، جلسات آموزشی منظم برگزار گردد و همواره به روزرسانی‌های مرتبط با ایمنی مورد توجه قرار گیرد.

.


دانلود فایل: دریافت

ایزو 9001 چیست و چه کاربردی در کنترل کیفیت دارد؟

  • ۷۲

 

ایزو 9001 یک استاندارد بین‌المللی است که الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را مشخص می‌کند. معنای مدیریت را برنامه ریزی، کنترل، هدایت و نظارت می دانند و در ایزو 9001 قرار است این اقدام ها با رویکرد کیفیت انجام شود. سازمان‌ها این استاندارد را برای نشان دادن توانایی خود در ارائه مداوم محصولات و خدماتی که الزامات، نیازهای مشتری و مقررات را برآورده می‌کنند، به کار می‌گیرند.

برای اینکه 9001 ISO منتشر و به روزرسانی شود، باید مورد توافق اکثریت کشورهای عضو قرار می‌گرفت تا به عنوان یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده، تبدیل شود؛ این موضوع به این معنی است که اکثریت کشورهای جهان آن را پذیرفته‌اند.

.

سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

.

سیستم مدیریت کیفیت که به آن QMS نیز گفته می‌شود، مجموعه‌ای از خط مشی‌ها، فرآیندها، رویه‌ها و مستندات است. این مجموعه از اسناد، مجموعه‌ای از قوانین داخلی را تعریف می‌کند که بر نحوه خلق و ارائه محصول یا خدمات شما به مشتریان توسط شرکت شما حاکم است.

QMS  باید متناسب با نیازهای شرکت شما و محصول یا خدماتی باشد که به مشتریان خود ارائه می‌دهید، اما استاندارد ایزو 9001 مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ارائه می‌کند تا مطمئن شوید هیچ عنصر مهمی که یک QMS برای موفقیت نیاز دارد را از دست نخواهید داد.

ISO 9001: 2015  یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای ایجاد، اجرای و حفظ سیستم مدیریت کیفیت برای هر شرکت است. این استاندارد در نظر گرفته شده است که توسط سازمان ها در هر اندازه یا صنعت مورد استفاده قرار گیرد و می تواند توسط هر شرکت استفاده شود.

به عنوان یک استاندارد بین المللی، آن را به عنوان پایه ای برای هر شرکت برای ایجاد یک سیستم برای اطمینان از رضایت مشتری و بهبود به رسمیت شناخته شده است، و به همین ترتیب، بسیاری از شرکت ها این نیاز را به عنوان حداقل الزام برای سازمان به عنوان تامین کننده میدانند.

از آنجا که شما فرآیندهای خود را حسابرسی میکنید، و همچنین داشتن یک گواهینامه ایزو دلیل بر این این حسابرسی شماست میتوانید مشتری خود را از حسابرسی ها بی نیاز کنید. به همین دلیل است که ایزو ۹۰۰۱ برای بسیاری از شرکت ها ضروری است تا در بازار رقابت کنند.
علاوه بر این، مشتریان شما اطمینان حاصل خواهند کرد که شما سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ ایجاد کرده اید.

در حقیقت، ایزو ۹۰۰۱ یک استاندارد اساسی و تاثیر گذار است که به عنوان مبنایی که گروههای صنعتی می خواهند به نیازهای صنعتی خاصی اضافه کنند میباشد، به این ترتیب استاندارد صنعتی خود را ایجاد می کنند؛ این شامل AS9100 برای صنعت هوافضا، ISO 13485 برای صنعت وسایل پزشکی و AITF 16949 برای صنعت خودرو است.

 

 

الزامات سیستم مدیریت کیفیت

.

برای هر فرآیند در QMS (سیستم مدیریت کیفیت) ، قوانینی وجود دارد که شما باید آن ها را رعایت کنید. این فهرست به شما انواع الزامات سیستم مدیریت کیفیت در استاندارد را ارایه می‌دهد:

  • تعریف، کنترل و بهبود فرایندهای درون شرکت شما
  • ایجاد نقش رهبری
  • برنامه ریزی نتایج و تغییرات مورد انتظار
  • شناسایی و رسیدگی به خطرات و فرصت ها
  • مدیریت تمام منابع (تجهیزات، ابزار، کارمندان)
  • ایجاد اطلاعات مستند (روش ها، دستورالعمل های کاری، نقشه ها، پرونده ها، و غیره)
  • نظارت بر سیستم (اندازه گیری، ممیزی، بازبینی، و غیره)
  • پیدا کردن و حل مشکلات و علل آنها
  • بهبود تمام فرآیندها

 

الزامات ایزو 9001 چیست؟

.

ساختار استاندارد ایزو 2015: 9001 به 10 بخش (بند) تقسیم شده است. سه مورد اول، بندهای مقدماتی هستند و هفت مورد بعدی شامل الزامات سیستم مدیریت کیفیت است که یک شرکت یا سازمان می‌تواند بر اساس آن‌ها این گواهی‌نامه را دریافت کند. در ادامه 7 بند مهم را معرفی خواهیم کرد:

  • بند 4 زمینه سازمان : این بخش در مورد الزاماتی که به منظور پیاده‌سازی QMS و برای درک سازمان شما لازم است، صحبت می‌کند. این بند شامل الزاماتی برای شناسایی مسائل داخلی و خارجی، شناسایی افراد ذینفع و انتظارات آن‌ها، تعریف محدوده QMS ، شناسایی فرآیندهای شما و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر است. نکته قابل توجه این است که انتظارات طرف‌های ذینفع شامل الزامات نظارتی نیز می‌شود.
  • بند 5 رهبری : الزامات رهبری، نیاز به مدیریت ارشد را برای کمک به اجرای QMS بیان می‌کند. مدیریت ارشد باید با اطمینان از تمرکز بر مشتری، تعریف و ابلاغ خط مشی کیفیت و تخصیص نقش‌ها و مسئولیت‌ها در سراسر سازمان، تعهد خود را به QMS نشان دهد.
  • بند 6 برنامه‌ریزی : مدیریت ارشد سازمان نیز باید برای عملکرد مستمر QMS برنامه‌ریزی داشته باشد. ریسک‌ها و فرصت‌های QMS در سازمان باید ارزیابی شده و اهداف کیفی برای بهبود، شناسایی و برای دستیابی به این اهداف برنامه‌ریزی شوند.
  • بند7 پشتیبانی : بخش پشتیبانی، به مدیریت تمام منابع برای اجرای QMS می‌پردازد که لزوم کنترل همه منابع از جمله منابع انسانی، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، محیط کار، منابع نظارت و انداز‌ه‌گیری و دانش سازمانی را پوشش می‌دهد. این بخش همچنین شامل الزامات مربوط به شایستگی، آگاهی، ارتباطات و کنترل اطلاعات مستند (اسناد و سوابق مورد نیاز برای فرآیندهای شما) نیز هست.
  • بند 8 عملیات : الزامات عملیات با تمام جنبه‌های برنامه‌ریزی و ایجاد محصول یا خدمات سروکار دارد. این بخش شامل الزامات مربوط به برنامه‌ریزی، بررسی نیازمندی‌های محصول، طراحی، کنترل تامین‌کنندگان خارجی، خلق و انتشار محصول یا خدمات و کنترل خروجی‌های فرآیند ناسازگار است.
  • بند9 ارزیابی عملکرد : این بخش شامل الزامات موردنیاز برای اطمینان از این امر است که شما بتوانید نظارت بر عملکرد QMS خود را به خوبی انجام دهید. این بند شامل نظارت و اندازه‌گیری فرآیندهای شما، ارزیابی رضایت مشتری، ممیزی داخلی و بررسی مداوم مدیریت QMS  است.
  • بند 10- بهبودها : آخرین بند شامل الزامات موردنیاز برای بهبود QMS شما در طول زمان است. این بخش شامل نیاز به ارزیابی عدم انطباق فرآیند و انجام اقدامات اصلاحی برای فرآیندها است. این بخش‌ها بر اساس چرخه PDCA هستند که از این عناصر، برای اعمال تغییرات در فرآیندهای سازمان در راستای هدایت و حفظ پیشرفت‌ها در فرآیندها استفاده می‌کند.

 

 

7 بند اصلی iso 9001

 

 

مزایای پیاده سازی 2015 9001ISO

سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ به سازمان کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را ساده کند، خطاها را کاهش دهد و ارتباطات داخلی را بهبود بخشد. شرکت‌هایی که این رویکرد را اتخاذ می‌کنند، از افزایش روحیه کارکنان، بهبود رضایت مشتری و درآمد بالاتر بهره‌مند خواهند شد. به طور خلاصه می‌توان گفت از طریق صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نشان می‌دهید که سازمان شما مشتری‌مدار و متعهد به ارائه خدمات با کیفیت بالا است. در ادامه مهم‌ترین مزایای استفاده از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ آمده است:

  • ·         افزایش بهره‌وری : با پیروی از بهترین روش کار و تمرکز بر کیفیت می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید.
  • ·         افزایش درآمد : از طریق شهرت ایزو ۹۰۰۱ می‌توانید مناقصه‌ها و قراردادهای بیشتری را برنده شوید و با کارآمدی بالاتر، مشتریان بیشتری را حفظ کنید. این کار به تکرار سفارش‌های بیشتر و افزایش درآمد هم کمک می‌کند.
  • ·         ارتقای رضایت مشتری : با درک نیازهای مشتریان و کاهش خطاها، اعتماد آن‌ها را نسبت به توانایی خود در ارائه محصولات و خدمات افزایش خواهید داد.
  • ·         بهبود روابط تامین‌کننده : گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ تضمین می‌کند که فرآیندهایی با بهترین عملکرد وجود دارد تا به زنجیره تامین کارآمدتر کمک کند. صدور این گواهینامه اعتماد تامین‌کنندگان را به فرآیندهای سازمان افزایش خواهد داد.
  • ·         بهبود روحیه کارکنان : با بهبود ارتباطات داخلی، اطمینان حاصل می‌کنید که همه با یک دستور و چارچوب کلی کار می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اصول ISO 9001

 

نحوه‌ی استقرار، پیاده سازی و مستند سازی ISO 9001 : 2015 در سازمان

.

در ویرایش جدید استاندارد ایزو ۹۰۰۱، تفکر مبتنی بر ریسک، دانش سازمانی، محیط کسب‌وکار و شناسایی نیاز ذی‌نفعان موضوعات جدید می‌باشند که سازمان باید به آن‌ها نیز توجه نماید.
استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ همانند سایر سیستم‌های مدیریتی دارای مراحلی می‌باشد :

  •  قبل از هر چیز ابتدا باید وضعیت شرکت و فرآیندهای تعریف شده را در غالب یک گزارش بررسی نموده و بفهمیم که سازمان و یا شرکت مورد نظر در حال حاضر، در چه جایگاهی قرار دارد. این گزارش به عنوان گزارش شناخت سیستم مدیریت، شناخته می‌شود.
  • قدم بعدی آموزش سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد. به این معنی که باید نحوه‌ی استقرار و کاربرد این سیستم برای مدیران مجموعه مشخص و گویا باشد. با این کار مطمئن میشویم که تمام مدیران از خواسته های مدیریت کیفیت و همچنین مزایای آن با خبر و مطلع هستند
  • گام بعدی که به نحوی مهم ترین گام است، مستند سازی سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد. در این گام فرم ها، روش اجرایی ها، دستورالعمل ها و…. متناسب با سازمان تدوین می‌گردند.
  • ممیزی سیستم مدیریت کیفیت، گام بعدی در این فرآیند می‌باشد که در صورت اجرای درست منجر به صدور گواهی نامه می‌شود.

 

مراحل دریافت گواهینامه ایزو

.

در تمامی سازمان ها و شرکت ها جهت دریافت گواهینامه ایزو مراحل زیر طی می شود:

  • ارزیابی و بررسی کلیه مدارک و مستندات سازمان که شامل طراحی کلی سیستم، دستورالعمل ها و روش های اجرایی می باشد در محل سازمان متقاضی

 در واقع در این مرحله وضعیت کنونی سازمان و ماهیت آن مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

  • بررسی رویه اجرایی سوابق و مستندات

 به عبارت بهتر بررسی و ارزیابی عملکرد سیستم که از طریق بازدید از قسمتهای مختلف سازمان متقاضی با هدف بررسی انطباق فعالیتهای جاری با الزامات استانداردها و کلیه مستندات صورت می گیرد.

  • رفع عدم انطباق در صورت وجود.
  • ثبت و صدور گواهینامه ایزو که پس از مشاهده شواهد عینی و یا مشاهده اقدامات اصلاحی جهت رفع عدم انطباق صورت می گیرد.

 

لازم به ذکر است گواهینامه های ایزو به صورت ۳ ساله صادر می شوند. سال دوم و سوم سازمان گواهی دهنده به منظور حصول اطمینان از ادامه رویه سازمان مطابق با استانداردها و سیستم طراحی شده ارزیابی مراقبتی انجام می دهد.

 

 

نقش مؤسسات خصوصی در اخذ گواهینامه ایزو

.

هر چند که مراحل اخذ گواهینامه ایزو برای تمامی استانداردهای آن تقریباً مشابه هم است، اما در اجرا دارای تفاوت های ساختاری زیادی می باشد. به همین دلیل بهتر است برای اخذ گواهینامه ایزو از خدمات یک موسسه حقوقی که دارای کارشناسان و متخصصین با تجربه در حوزه های حقوقی و مهندسی می باشد استفاده شود تا پیاده سازی و اخذ هر نوع استانداردی در سازمان به بهترین نحو صورت بگیرد.

.


دریافت فایلPdf :دریافت