تماس چرخ و ریل

  • ۸۰

.

.

.

.

.

از جمله مهمترین اجزای وسائل نقلیه ریلی، چرخ و محور است که وظیفه هدایت وسیله نقلیه روی ریل و انتقال نیروهای وارده از وسیله نقلیه به ریل را برعهده دارد. در شکل 1 نمایی شماتیک از مجموعه چرخ و محور نمایش داده شده است.

.

.

همانگونه که در این شکل مشاهده میشود، سطح تماس غلتشی چرخ حالت مخروطی دارد؛ این سطح مخروطی در قوس ها سبب ایجاد خاصیت دیفرانسیلی در مجموعه میگردد.

.

.

با ورود مجموعه چرخ به قوس و با کمک شتاب جانب مرکز، وسیله نقلیه به سمت ریل خارجی متمایل میشود و مطابق شکل 2، نقطه تماس در چرخ داخلی به سمت بیرون و در چرخ خارجی به سمت داخل قوس انتقال پیدا میکند. این انتقال نقطه تماس سبب ایجاد خاصیت دیفرانسلی در چرخ ها میشود.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی