تماس چرخ و ریل

  • ۸۰

.

.

.

.

.

از جمله مهمترین اجزای وسائل نقلیه ریلی، چرخ و محور است که وظیفه هدایت وسیله نقلیه روی ریل و انتقال نیروهای وارده از وسیله نقلیه به ریل را برعهده دارد. در شکل 1 نمایی شماتیک از مجموعه چرخ و محور نمایش داده شده است.

.

.

همانگونه که در این شکل مشاهده میشود، سطح تماس غلتشی چرخ حالت مخروطی دارد؛ این سطح مخروطی در قوس ها سبب ایجاد خاصیت دیفرانسیلی در مجموعه میگردد.

.

.

با ورود مجموعه چرخ به قوس و با کمک شتاب جانب مرکز، وسیله نقلیه به سمت ریل خارجی متمایل میشود و مطابق شکل 2، نقطه تماس در چرخ داخلی به سمت بیرون و در چرخ خارجی به سمت داخل قوس انتقال پیدا میکند. این انتقال نقطه تماس سبب ایجاد خاصیت دیفرانسلی در چرخ ها میشود.